6 tips til at holde varmen på kontoret

Publiceret: 03, jan 2019
6 tips til at holde varmen på kontoret

Har du også svært ved at holde varmen på kontoret? Føles dine fingrer som iskolde istapper. Læs med her, og få 6 tips til hvordan du får varmen igen.


ur ikonLæsetid: 2 min.

Sådan holder du varmen på kontoret

Man er ikke særlig produktiv på arbejdet, når man sidder og fryser på kontoret. Ens tanker kan hurtigt vandrer hen et andet sted. Følg disse 6 tips, og kom godt på vej med at holde varmen på arbejdspladsen.


1) Lag på lag-tøj og loose fit er alfa og omega

Med den rette påklædning kan du komme ret langt. I de køligere dag vil det være smart at tage lag på lag-tøj på. Får du det for varmt, kan du hurtigt smide lagene. Men husk, at tøjet ikke må sidde for stramt på kroppen. Der bør være plads mellem lagene, så luften kan cirkulere rundt mellem lagene. Hvis lagene sidder for tæt, kan luften nemlig ikke cirkulere rundt, og dermed ender du med at blive koldt.


2) Variere dine arbejdsstillinger - Øg blodcirkulationen

Hvis du har et hæve/ sænke bord, vil det være oplagt at stå op i løbet af dagen. Du bruger mere energi, når du står og i forhold til når du sidder ned. Dermed får du mere varme i kroppen, når du står op og er i bevægelse. Husk, at du ikke skal stå op hele dagen på kontoret, men sørge for at variere dine arbejdsstillinger.


3) Huer, handsker og sokker - Den hurtige løsning

Du giver utrolig meget varme fra hovedet, så benyt gerne en hue for at holde dig varm. Derudover det det også vigtigt, at have tykke handsker og strømper på. Hænder og fødder bliver hurtigerere kolde end resten af kroppen. Det skyldes at der ikke er ret meget muskelaktivitet som i resten af kroppen. Desuden har blodet også sværere ved at nå ud i kroppens yderste led, fordi det centrere sig om de indre organer.


4) Træn dig til varmen - Vær i god form

Hvis du er i god form, har din krop lettere ved at holde på varmen. Dette skyldes at kroppens organer fungerer bedre, når kroppen er i god form.


Husk, også at variere dine arbejdstillinger i løbet af arbejdsdagen. Hæve/ sænkeborde kan få dig op at stå, hvor det kan suppleres med et Gymba board for ekstra forbrænding. Dermed får du også varmen, end hvis du bare sad passivt ned på kontorstolen.


5) Spis gerne lidt ekstra om vinteren

I vinterperioden kan du med god samvittighed spise lidt ekstra. Hvis du spiser godt med mad, holdes dit blodsukkerniveau sig stabilt, hvilket er med til at få varmet kroppen op. Tynde mennesker med et lavt BMI fryser mere, da deres kropstemperaturen hurtigt falder, når det bliver koldt. Mindre fedt betyder mindre forbrænding, hvilket giver kroppen mindre energi til at holde varmen.


6) Tag cyklen i stedet for bilen - Væn kroppen til kulden

Det kan være fristende at tage bilen, fordi det er rigtig koldt om morgenen. Men faktisk bør du tage cyklen i stedet, da du kan vænne din krop til kulden. Kroppens fedtsammensætning består af hvidt og brunt fedt. Udsættes kroppen for kulde i en længere periode, dannes der mere brunt fedt, som kan omsætte kalorier til varme.