Flere virksomheder, statsinstitutioner, kommuner m.fl. stiller skarpere bæredygtighedskrav til deres kontormøbler osv. med fokus på bæredygtige materialer, ingen skadelige kemikalier og ikke mindst god ergonomi.
Vi vil gerne hjælpe og støtte vores kunder med at træffe et bæredygtigt valg til jeres kontorindretning. Derfor er vi meget opmærksomme på løbende at gøre vores sortiment af kontormøbler og tilbehør mere bæredygtigt. Gennem en række år har vi haft fokus på at udvælge leverandører, der levede op til de miljømæssige krav og bestræber sig heletiden på minimere deres miljøbelastning.
På denne side kan du læse om udvalgte leverandørerer vi samarbejder med, der lever op til de miljømæssige krav. Her kan du bl.a. læse om:
Vælg hvilken leverandør du gerne vil læse mere om her:
Bæredygtighed, miljøhensyn og genanvendelighed er noget, der vigtigt for de fleste af os - også for Kontormøbler.dk. Emnet kan dog være svært gennemskueligt og domineret af en række mærkninger og Iso-certificeringer, der kan være svære at sætte sig ind i, og som oftest er forskellige fra producent til producent og oprindelsesland til oprindelsesland.
Hos Kontormøbler.dk bliver hovedparten af vores møbler produceret her i Danmark. Og det betyder, at vi har styr på processen, og hvad der kommer i produkterne, samt at man altid arbejder med udgangspunkt i at passe godt på miljøet og menneskerne. Hovedparten af vores skriveborde og reoler er produceret med træ, der kommer fra Kronospan på Djursland. Her arbejder man med mellem 70-90% af genanvendt træ alt efter pladetype. Det vil sige, at det træ du læsser i containeren på genbrugspladsen om søndagen bliver genanvendt til at producere dine nye reol eller dit nye skrivebord. Når ja, og den del af pladen det ikke kan laves af genanvendt træ kommer naturligvis fra bæredygtig skovdrift. Det er da en selvfølge.
Produktion: Når møblet skal produceres, laves igen størsteparten på danske fabrikker, hvor man har højt fokus på CO2 aftryk og ressourcer. Man arbejder med ISO-certificeringer og stræber kontinuerligt efter at lave den mindst mulige påvirkning af miljøet i produktionprocessen.
Levetid: Den høje kvalitet der er i vores produkter er faktisk en af kernepunkterne i, hvordan produktionen af et møbel påvirker vores omverden mindst muligt. Mange af vores møbler er så stærke, at de vil fortsætte med at kunne være møbel de næste 30 år. Det betyder kort fortalt, at en miljøpåvirkning kun sker en gang i over 30 år for, at du kan have et skrivebord. Køber man derimod et produkt, hvor holdbarheden er kortere, vil man skulle have nyt bord og på ny påvirke vores alles omverden flere gange i selvsamme periode.
Genanvendelighed: Endelig har mange af vores producenter også fokus på genanvendelighed. Det vil sige, at når møblet om mange år har udtjent sit formål, er det vigtigt, at man let kan adskille og kildesortere produktet, så materialerne kan genanvendes og komme i brug på ny.
Det er for os sund fornuft, let og forståelig bæredygtighed, når det kommer til kontormøbler.
Kontormøbler.dk har en FSC®-varemærkelicens (FSC®-N003365). Det betyder, at vi er godkendt af FSC Danmark til at bruge FSC's varemærke i markedsføring af FSC-mærkede produkter. Når et produkt er FSC-certificeret betyder det, at de er lavet af materialer fra FSC-certificerede skove og andre ansvarlige kilder. Det er vigtigt for os at passe på vores skove og holde dem fulde af liv, så nutidens og fremtidens generationer kan nyde godt af dem. Derfor har vi hos Kontormøbler.dk et bredt udvalg FSC®-mærkede produkter i vores sortiment. Du kan finde disse produkter ved at kigge efter FSC-mærket.
ConSet er specialister i at producere hæve-sænkeborde til en fornuftig pris. I deres produktprogram finder du et stort udvalg af hæve-sænkeborde i flere varianter, bordplder og forskellige stelserier.
Alle lagevarer er med hurtig levering.
ConSet er en dansk fabrik fra Skjern, som blev etableret tilbage i 2000 af tre dygtige og passioneret ingeniører. Her har de store produktionsserier, der er kombineret med systematisk kvalitetsstyring, hvilket giver deres produktprogrammer ensartethed, der er grundlaget for den gode kvalitet hos ConSet. Trods den lave pris, hænger pris og kvalitet sammen på den gode måde hos virksomheden. Grundet store seriestørrelser og lav kompleksitet gør det muligt for ConSet at tilbyde gode hæve-sænkeborde til en billig pris.
Materialer
I forbindelse med produktionen af ConSet produkter anvendes råvarer som træ, stål, aluminium og genanvendelige plast. Produkterne og emballage fra ConSet er PVC fri.
Træ: ConSet anvender primært træ fra bæredygtigt skovbrug i deres produkter. Størstedelen af træproduktionen foregår i Tyskland, hvor de overholder de strenge tyske E1-norm for grænseværdien vedrørende formaldehyd.
Produktion
Inden produktion: Inden endelig produktion af ConSet produkter igangsættes, bliver der altid udleveret en liste fra underleverandørerne med materialespecifikationer. Kan anvendelse af stoffer i produktionen, som er medtaget på Miljø- og Energistyrelsens liste over farlige stoffer ikke undgås, skal underleverandøren skriftligt redegøre for sin handlingsplan. Desuden skal de også fremlægge et fremtidig målsætning omkring fjernelse af disse farlige stoffer.
Under produktion: I produktionen anvender ConSet udelukkende underleverandører, det vil sige at de ikke har egenproduktion. Dette stiller naturligvis store krav til deres underleverandører, derfor er flere af deres leverandører certificeret efter ISO 14001. Det vil sikre en bred sikkerhed omkring miljøforholdene. ConSet foretager også kontrol af underleverandørerne, hvor de besøge dem flere gange om året for at sikre de lever op til de stillede krav.
Produktets konstruktion: I selve konstruktionen af produkterne er der taget højde for udgangsmaterialerne, så man får opnået en maksimal materialeudnyttelse og dermed minimering af spild hos underleverandørerne. Samtidig består produkterne primært af standard kompenenter og materialer, hvilket giver underleverandøren muligheden for at optimere på deres samlede drift. Der kan så efterfølgende genanvende spild til andre produktioner, som senere skal igangsættes.
Recycling
Der anvendes genanvendelige plast i produktionen.
For yderligere information om ConSet miljøhåndtering, henvises til ConSets hjemmeside.
Møbelproducenten Dencon blev grundlagt i 1964 i Skive. Med over 50 års erfaring i fremstilling af ergonomiske og funktionelle kontormøbler har de skabt en række møbelserier gennem tiden bl.a. den succesfulde og fleksible Delta-serie og Plint-serie.
Dencon fremstiller ikke kun standardmøbler, men også skræddersyede specialløsninger. Desuden arbejder Dencon løbende med miljøforbedringer, hvor målet er at producere møbler med mindst muligt miljøbelastning.
Materialer
De væsenligste råvarer som Dencon anvender i forbindelse med produktion af møblerne består af spånplader, MDF, finér, lakker og metaldele.
Spånplader: Dencon har over for deres leverandører af spånplader stillet krav, om at disse overholder både dansk lovgivning på området og tyske E1-norm, der siger at afgasning af formaldehyd maks må være 0,12 mg/m3.
Finér: Når det gælder finér anvender Dencon under ingen omstændighed fra tropiske skove.
Lim: Dencon anvender urea-lim, som inderholder mindre end 1% formaldehyd iht. Miljøministeriets Bekendtgørelse nr. 289, grænseværdi på 0,15 mg/m3. Den væsentligste del af formaldehydet bindes i limfugen under afhærdning og skaber dermed ikke væsentlige arbejdsmilljømæssige problemer.
Lakker: I forhold til lakker har Dencon bortsubstitueret størstedelen af syrehærdende lak. I stedet erstattes det af de UV-hærdende lakker, der hvor det er muligt. Dette har medført en gavnligt effekt på deres emissioner til luften, da indholdet af organiske opløsningsmidler er minimeret væsentligt.
Produktion
Siden 2001 har Dencon været certificeret efter ISO 14001, hvor de løbende har arbejdet med miljøforbedringer. Det opnåede certifikat skal sikre, at møbelproducenten lever op til de miljømæssige krav, der bliver stillet i dag til fx produktion af hæve sænkeborde. Målet med Dencons produkter og produktion er at belaste miljøet mindst muligt. Derfor blev der også i 2002 implementeret et miljøstyringssystem, der effektivt kan give et overblik og samtidig dokumentere, at Dencon har kendskab til deres produktion og de enkelte produkters miljøbelastning. Det effektive miljøstyringssystem sikrer samtidig også at Dencon løbende reducere deres miljøpåvirkninger.
Recycling
På nuværende tidspunkt anvender Dencon ikke genanvendelige materialer i produktion.
For yderligere informationer om Dencons arbejde med bæredygtighed, bedes du rette direkte henvendelse til Dencon.
FSC-certikat
Samtlige Dencon produkter er FSC-certificerede. Certificeringen sikrer bl.a., at træet og papiret kommer fra bæredygtig skovdrift, hvor der ikke bliver fældet flere træer, end skoven selv kan reproducere. I vores sortiment kan du finde FSC-certificerede møbler ved at kigge efter FSC-mærket.
Egecarpets blev grundlagt i 1938. De er sidenhen blevet Europas førende tæppeproducent, der designer og producerer bæredygtige gulvtæpper af høj kvalitet til kontorer, butikker, hoteller og restauranter. Ege besidder den mest moderne teknologi i tæppebranchen, og det gør dem i stand til at levere tæpper i hvilket som helst design indenfor branchen korteste leveringstid.
Ege arbejder målrettet på at reducere miljøvirkninger fra produktionen af tæpper.
Materialer
Målet for Egecarpets er at fremstille produkter, der udelukkende består af materialer, som kan indgå i et sundt kredsløb uden af skade mennesker og miljø. Desuden er målet for virksomheden også, at opnå CO2 neutralitet og 100% anvendelse af vedvarende energi.
Produktion
Ege besidder den mest avanceret teknologi i branchen, derfor er de i stand til at imødekomme kravene fra de internationale standarder Cradle to Cradle, EMAS og Dansk Standards DS 49001 baseret på ISO 26000. Tæppevirksomheden er blandt tæppebranchens mest Cradle to Cradle certificerede virksomheder.
Recycling
Egetæpper har en take back-system kaldet Recover. Systemet håndterer returnering og genanvendelse af brugte tæpper. Formålet er at forlænge tæppets levetid, så der bruges færre ressourcer på at producerer nye.
I fælleskab med Egecarpets samarbejdspartnere indsamles de brugte tæpper, hvorefter de renses, sorteres og de bedste af dem bliver solgt. De tæpper der ikke kan videresælges, kanaliseres videre til andre virksomheder, der kan anvende dem som brændsel eller skabe nye produkter af dem.
For yderligere information om Egecarpets miljøhåndtering, henvises til deres hjemmeside.
Fumac er en af nordens førende møbelproducent i Europa. Virksomheden blev grundlagt i 1956 i Handbjerg, men i dag er hele produktionen samlet i Vinderup.
Da Fumac er på forkant med de teknologiske udviklinger, giver det virksomheden muligheder for at bevare deres produktion i Danmark. Det gør, at de kan opnå en mere fleksibel produktionstid og kort reaktionstid fra idé til produktion af møblerne.
Virksomheden har fokus på funktionalitet, kvalitet og design i alle deres produkter til attraktive priser.
Materialer
Alle FUMACS leverandører af materialer skal leve op de de høje standarder, som virksomheden stiller.
Træ: Træ indgår i en stor del af sortimentet, hvor der anvendes både som massivt og i finéret tilstand. FUMAC tilstræber at minimere brugen af massivt træ, der hvor det muligt at gøre dette. For at minimere brugen skiftes til alternative materialer som decor laminat.
Deres leverandører af træ herunder spån er FSC certificerede. Finér der anvendes i produktionen bliver købt hos leverandører i Europa, som er underlagt EU-lovgivningen på området. Der benyttes kun finér og træ fra kontrollerede skovbrug.
Lim/ bindemidler: Der anvendes bindemiddel i bl.a. deres spån- og mdf plader. Der anvendes urea lim, der har en grænseværdi lavere end, hvad man tillader i produkter til f. eks. hudpleje.
Emballage: FUMAC anvender CO2 besparende emballage både i produktionen og transport. Desuden er deres papemballage til bordplader og opbevaring FSC certificeret.
Produktion
Produkterne testes hos Dansk Teknologisk Institut bl.a. med henblik på evt. afgasning, hvilket betyder at man ser hvordan den minimale emission fra brugen af lakerede produkter er i et givent miljø. Deres produkters emission ligger langt under de lovgivne mål.
Recycling
Metaldelene kan sorteres og genanvendes.
FUMAC opnåede i slutningen af 2019 en EU-Blomsten licent på udvalgte produtker herunder hæve sænkeborde med linoleumsoverflader som de første i Danmark.
Læs mere: Fumac har fuld fart på FSC: Kunderne kan ikke længere vælge
FSC-certifikat
Fumac har i flere år været FSC® certificeret. Men som noget nyt tilbyder virksomheden siden årsskiftet FSC som standard på det komplette erhvervsmøbelsortiment.
For yderligere information om FUMACS miljøhåndtering, henvises til deres hjemmeside.
International Furniture A/S er en engros- og produktionsvirksomheder, som blev stiftet i 1981 og er beliggende i Djursland. De udvikler og producerer møbler i god designmæssig kvalitet. Hos virksomheden finder man møbler til kontor, konference, café, hotel og institutionsmøbler.
IFs mission er at lavere bæredygtige møbler til brugerne i Europa, og derfor arbejder de løbende med at blive bedre til at værne om miljøet, så de belaster miljøet mindst muligt. De vil gerne gå forrest i udviklingen af bæredygtigt samfund ved at nedbringe deres negative effekt på klimaet og miljøet - hermed også inspirere andre.
Materialer
International Furniture anvendesr spån og MDF til deres bordplader, og træsorter som bøg, eg og birk til stolene.
Produktion
Møbelgrossisten har ikke egenproduktion, men anvender en række leverandører i Europa, som de løbende udvikler nye produkter sammen med. Dermed har International Furniture også direkte indflydelse på resultatet af produkterne samt medarbejderenes tilværelse.
International Furniture betræber på at alle deres produkter består af træ, der kommer fra bæredygtigt skovbrug. På nuværende tidspunkt er alle deres træstole 100% fra certificerede skove, mens bordplader er det efterhånden de fleste der er.
Siden 2012 har International Furniture støttet de ti princupper i FN's Global Compact. De ti principper er et godt udgangspunkt, når virksomheder skal arbejde med samfundsanvsvar og bæredygtighed. Virksomheder der tilslutter sig Global Compact forpligter til at gøre de ti principper til en del af deres forretningsaktiviteter. Dermed skal de også rapportere til Global Compact om indsatsen.
Nordjurs Kommune har etableret et miljøledelsesystem i form af et GMC Miljøcertifikat, som uddeles til virksomheder med bopæl i kommunen. Certifikatet er en opkvalicering af den lovbefalede egenontrol. International FUrniture har indført et miljøstyringgssystem, der løbende sikrer et overblik over virksomhedens forbrug af ressourcer samt deres påvirkning af miljøet.
Recycling
Dele af spånpladeproduktionen er baseret på genbrug med råvarer bestående af overskudsmaterialer af spåner og flis fra skove samt træ- og møbelindustrien.
Læs også: Møbelgrossist bruger energi på en grønnere fremtid
FSC-certikat
International Furnture har siden september 2017 været FSC® certificeret. Her arbejder virksomheden målrettet på, at de fleste varer, der af produceret af træ, skal være tilængelige som FSC certificerede i fremtiden.
For yderligere information om International Furnitures miljøhåndtering, henvises til International Furnitures hjemmeside.
Interstuhl er en tysk familievirksomhed, som beskæftige sig med siddeløsninger på arbejdspladsen. Gennem fem årtiers erfaringer er de blevet en af de førende producenter i Europa indenfor siddeløsninger. De har to stærke brands; Interstuhl til kontormiljøer og Bimos til industri og laboratorier. Begge er kendetegnet ved godt tysk håndværk med innovativ siddeløsning.
At være miljøbevidst er en del af virksomhedens filosofi, og dette afspejles også i deres mange opnåede miljøcertificeringer.
Polstring: I polstringsafdelingen bliver stofresterne genbrugt. Her bliver de grundigt gennemtestet, inden de anvendes i produktionen for at sikre at kvaliteten er i orden. Der bliver også løbende optimeret på planlægningen og anvendelsen af det automatiske CAD beskæringsmaskine for at undgå produktionsspild.
Lakering: Der anvendes kun pulverlakering, der er fri for tungmetaller.
Produktion
Interstuhl har registreret alt relevante aktiviteter og udstyr omkring det miljømæssige forhold i en indeks. Systemet sikrer virksomheden et overblik, hvor de løbende kan evaluere og optimere de forskellige aktiviteter mht. til at skåne miljøet bedst muligt.
Virksomheden har egen svejsebutik, pulverlakerings-, polstrings- og stålkonstruktionsafdeling.
Recycling
Virksomheden har indført et genbrugssystem på deres overskudsmaterialer fra produktionen, så de på den måde kan minimere deres produktionsspild.
For yderligere information om Interstuhls miljøhåndtering, henvises til deres hjemmeside.
Lintex blev grundlagt i 1983. Den svenske familieejet virksomhed har i flere årtier specialiseret sig i at udvikle og producere funktionelle og æstetiske tavleløsninger til uddannelsesinstitutioner, offentlige områder og kontorer. Med fokus på design og kvalitet har de gennem tiden fået opbygget en solid og spændende sortiment indenfor glastavler, whiteboards, skærmvægge og rumdelere.
Virksomheden har en miljøbevidst, social og økonomisk tankegang. Allerede i udviklingsprocessen har de fokus på genbrugsmaterialer, og hvordan de kan belaste miljøet mindst muligt. De vælger deres materialer med omhu, hvor der også fokuseres på den lange levetid.
Materialer
Materialerne i alle whiteboards hos Lintex består af glasemaljeret stål.
Lintex anvender svanemærket spånplader i produktionen.
Produktion
Lintex produktion og udviklingsafdeling finder sted i Nybro i Sverige. Her samarbejder virksomheden med de førende arkitekter og indretningsarkitekter, dermed kan Lintex skabe de bedste produkter til visuel kommunikation og afskærmning til arbejdspladser.
Virksomheden er ISO 14001-certificeret.
Recycling
Lintex tager altid hensyn til genbrug og miljøet i deres udviklingsprocess. Alle deres whiteboard tavler består af glasemaljeret stål, hvor stålet er som minimum produceret af 50% genanvendeligt materialer. Selve whiteboardtavler er 99% genanvendelige, e3 certificeret og er Cradle2Cradle certificeret mht. overfladen på whiteboards.
For yderligere informationer om Lintex miljøhåndtering, henvises til deres hjemmeside.
FSC-certikat
Samtlige Dencon produkter er FSC-certificerede. Certificeringen sikrer bl.a., at træet og papiret kommer fra bæredygtig skovdrift, hvor der ikke bliver fældet flere træer, end skoven selv kan reproducere. I vores sortiment kan du finde FSC-certificerede møbler ved at kigge efter FSC-mærket.
Pedrali er en familiejet virksomhed, der siden 1963 har produceret moderne designmøbler til kontorer, restauranter, offentlige rum osv. Møblerne bliver produceret i Italien, hvor der er fokus på tradition, innovation og ingeniørkvalitet. Pedrali er rigtig gode til at eksperimentere med forskellige materialer, hvor der ikke bliver gået på kompromis med kvaliteten.
Derudover arbejder Pedrali med miljøbeskyttelse og bæredygtighed i alle deres produkter. Det er lige fra produktion og bearbejdelse af produktet, til kunden modtager produktet og bruger det.
Materialer
Allerede tidligt i begyndelsen af produktfasen har Pedrali fokus på råmaterialerne, hvor de løbende forsøger at optimere deres ressourcer, affaldshåndtering samt foretager løbende kontrol med udledningen.
I 2017 tog Pedrali steppet videre for at blive en mere bæredygtig og grøn virksomhed. Gennem vandbaseret maling fra planter er det blevet muligt at skabe en sundere arbejdsmiljø, da disse maling er ubrændbare. Processen indeholder mindre luftforurening og store energibesparelser, der i sidste ende resulteterer i en reduktion af CO2-emissioner.
Produktion
SHele Pedralis produktion er baseret på en bæredygtig miljøpolitik og opnået certifikat til brug af træ fra certificerede skove. Dette certifkat garanterer at møbelproducenten lever op til de strenge miljømæssige, sociale og økonomiske standarder. Pedralis kollektioner opfylde europæiske standarder UNI-EN 16139:2013 i forhold til modstand, holdbarhed og sikkerhed til siddepladser. Desuden har de også en Greenguard cerfitikat for den lave udledning af harmfulde substanser, og ISO 14001:2015 certiceret for at leve op til de miljøpolitiske forpligtelser.
Se Pedralis miljøcertifikater.
Recycling
Pedralis produkter kan genbruges. For at gøre genbrugsprocessen enkelt for alle deres produkter, har de fra start af designet dem til at kunne blive demonteret og bragt tilbage til deres grundmaterialer.
FSC-certikat
Samtlige af Pedralis produkter der består af træ er fra FSC® certificeret skove.
For yderligere information om Pedralis miljøhåndtering, henvises til Pedralis hjemmeside.