NYT KONTOR? FÅ ET SAMLET TILBUD HER
Tlf: 86 12 30 40
Borde
Stole
Opbevaring
Se alt opbevaring
Mest populære
Type opbevaring
Tilbehør til opbevaring
Reception & Lounge
Akustik
Se alt akustik
Akustik til åbent kontor
Telefonbokse og mødebokse
Grønne løsninger
Belysning
Kantine & Café
Tilbehør
OutletBook en konsulentShowrooms

Affaldshåndtering for erhverv er lovpligtigt

Alle danske virksomheder skal pr. udgangen af 2022 sortere husholdningslignende affald ligesom i den private husholdning. Det gælder både kontorer, butikker, restauranter og produktionsvirksomheder. Reglerne er en del af den nationale indsats for at øge genanvendelsen og reducere mængden af affald, der sendes til forbrænding.

Hvad skal sorteres?

Fra d. 31. december 2022 er det et krav, at alle virksomheder skal sortere affald. Det er uanset om, det er kontorer, butikker, spisesteder. Hvad er husholdningslignende affald? Det er typisk affald, der i sammensætning minder om affald fra private husholdninger.

I alt er der tale om 10 typer af affald: mad-, papir-, pap-, metal-, glas-,plast-, mad- og drikkekarton, farligt affald og restaffald. I løbet af 2023 skal tekstilaffald også sorteres.

 

Virksomheder skal sortere det såkaldte husholdningslignende affald i 10 fraktioner:

  • Mad
  • Papir
  • Pap
  • Glas
  • Metal
  • Plast
  • Mad- og drikkekartoner
  • Tekstilaffald
  • Farligt affald
  • Restaffald

Har I også produktionsaffald, gælder der yderligere krav – men det ændrer ikke på, at alt affald skal sorteres korrekt, uanset hvor på arbejdspladsen det opstår.

Hvorfor er det så vigtigt?

Formålet med reglerne er at sikre, at affaldet bliver behandlet miljømæssigt korrekt, og at ressourcerne i størst muligt omfang bliver genbrugt. Det kræver, at vi ændrer vores affaldsvaner – også når vi er på arbejde.

 

Hvad kræver det af jer?

  • Affaldsbeholdere skal være tydeligt mærket med nationale piktogrammer.
  • I skal sikre, at jeres affald bliver håndteret korrekt – enten internt eller via en godkendt affaldsindsamler.
  • I kan blive udtaget til affaldstilsyn af Miljøstyrelsen, som kontrollerer, om reglerne bliver overholdt.

Sådan kommer I i gang

Miljøstyrelsen har udarbejdet en række gratis materialer, som kan hjælpe jer med at implementere affaldssortering på arbejdspladsen. Her kan I blandt andet finde tjeklister, plakater og sorteringsvejledninger.

 

Brug for hjælp?

Hos Kontormøbler.dk hjælper vi gerne din virksomhed i mål med at sortere jeres erhvervsaffald. Her kan vi tilbyde dig forskellige løsninger indenfor affaldssortering til kontor, kantine eller der, hvor du har brug for et affaldssorteringsskab.

 

Få mere inspiration og viden

Udforsk vores produktguides, indretningstips og meget mere!

Ønsker du at handle som privatperson eller på vegne af en virksomhed eller institution?

Priser ekskl. moms
Priser inkl. moms
FÅ ET SAMLET TILBUD
– helt uforpligtende