Alle danske virksomheder skal pr. udgangen af 2022 sortere husholdningslignende affald ligesom i den private husholdning. Det gælder både kontorer, butikker, restauranter og produktionsvirksomheder. Reglerne er en del af den nationale indsats for at øge genanvendelsen og reducere mængden af affald, der sendes til forbrænding.
Fra d. 31. december 2022 er det et krav, at alle virksomheder skal sortere affald. Det er uanset om, det er kontorer, butikker, spisesteder. Hvad er husholdningslignende affald? Det er typisk affald, der i sammensætning minder om affald fra private husholdninger.
I alt er der tale om 10 typer af affald: mad-, papir-, pap-, metal-, glas-,plast-, mad- og drikkekarton, farligt affald og restaffald. I løbet af 2023 skal tekstilaffald også sorteres.
Virksomheder skal sortere det såkaldte husholdningslignende affald i 10 fraktioner:
Har I også produktionsaffald, gælder der yderligere krav – men det ændrer ikke på, at alt affald skal sorteres korrekt, uanset hvor på arbejdspladsen det opstår.
Formålet med reglerne er at sikre, at affaldet bliver behandlet miljømæssigt korrekt, og at ressourcerne i størst muligt omfang bliver genbrugt. Det kræver, at vi ændrer vores affaldsvaner – også når vi er på arbejde.
Miljøstyrelsen har udarbejdet en række gratis materialer, som kan hjælpe jer med at implementere affaldssortering på arbejdspladsen. Her kan I blandt andet finde tjeklister, plakater og sorteringsvejledninger.
Se flere affaldssorteringsløsninger.