Det skal være indbydende, og gæsterne skal føle sig velkommen. I de fleste tilfælde er receptionen ikke kun forbeholdt som kundemodtagelse, men bruges også som en arbejdsplads.
Receptionen, venteværelset og loungen er ofte det første dine gæster ser, når de skal besøge din virksomhed for første gang. Et godt førstehåndsindtryk er vigtigt. Der er mange gode point at hente fra start, hvis du formår at skabe en indbydende og behagelig ramme for indretningen i venteværelset. Her kan du f.eks. indrette venteværelset med bløde sofaer, planter eller receptionsskranker med trælamel. Det bidrager til den hjemlige og afslappende stemning.
For at skabe en varm og rolig lounge indretning, kan du med fordel inddrage elementer fra naturen som f.eks. naturens farvepaletter, træmaterialer og organiske strukturer og former
Receptionen anvendes ikke kun til at modtage gæster, men fungerer også i højere grad som et arbejdsområde.
Derfor skal receptionen også indrettes med ergonomiske kontormøbler, ordentlig belysning og afskærmning for at undgå forstyrrelser. Samtidig skal der være udsyn til gæsterne, så medarbejderne stadig kan tage godt imod dem.
Det første din gæster ser er kundemodtagelsen, og derfor er det vigtigt, at der altid er pænt og ryddet.
Her kan du med fordel have receptionsskranker med opbevaringsplads til f.eks. mapper og diverse kontortilbehør. Her kan du gemme tingene bag skranken, så du altid har det lige ved hånden.
I receptionen skal der løses mange forskellige opgaver som f.eks. kundemodtagelse, telefonomstilling og kundeservice. Her er akustikken vigtig at indtænke i indretningen.
Skranker med trælameller er gode til at forbedre akustikken.
Medarbejderen i receptionen bliver ubevidst forstyrret, hvis vedkommende har direkte udsyn til trafikken.
Det kan være meget forstyrrende og stressende for medarbejderen. Derfor bør du nøje overveje, hvordan receptionen skal indrettes, så medarbejderen vender med siden mod “trafikken” og stadig har et udsyn til gæsterne.
Opsæt en velkomst- eller infoskærm i nærheden af receptionen, hvor dine gæster nemt kan orientere sig og finde de informationer, de skal bruge, uden at skulle henvende sig til en medarbejder i receptionen først.
Samtidig skal det også være muligt at henvende sig til receptionen, hvis behovet opstår. På denne måde kan du undgå, at medarbejderen i receptionen bliver forstyrret hele tiden.
Når der er nogle elementer eller farver der gentages i indretningen, så bliver det hele mere ensartet og klart i udtrykket.
Når du formår at skabe den synlige røde tråd igennem hele din indretning, så vil dine kunder kunne få et godt forhåndsindtryk og huske dit brand meget bedre.
I flere større virksomheder er det blevet naturligt at etablere små ø’er af loungeområder i kontorområdet. Det giver medarbejderne mulighed for et sted, at kunne slappe af eller mødes spontant til kaffemøder.
Når dine kunder sidder og venter i jeres loungeområde, så har I mulighed for at give dem et godt indtryk af virksomheden og jeres fortælling om, hvem I er gennem jeres indretning.
Her kan du lege med former og farver. F.eks. kan du lade de runde former gå igen i jeres loungeområde i form af belysning, det runde loungebord og toppe det af med et rundt gulvtæppe.
I kan også anvende jeres logofarve på jeres loungestole. Der er mange muligheder for at skabe et indbydende loungeområde.
Skal loungeområdet bruges til uformelle møder, afslapningsområde eller som venteområde?
Eller måske til alle tre ting?
Så kan du indrette loungeområdet med forskellige loungemøbler, bløde sofaer og gulvtæpper, der kan bidrage til at skabe den hjemlige og afslappende atmosfære.