Kontorindretning på den nemme måde

10 tips: indretning af reception, lounge og venteværelse

Sidst opdateret: 14 Dec 2022
Find 10 tips til indretning af reception, venteværelse og lounge

Receptionen, venteværelset og lounge området er ofte det første sted gæsterne bliver mødt med. Derfor skal indretningen af disse områder give kunderne et godt førstehåndsindtryk.


ur ikonLæsetid: 5 min.

Det skal være indbydende, og gæsterne skal føle sig velkommen. I de fleste tilfælde er receptionen ikke kun forbeholdt som kundemodtagelse, men bruges også som en arbejdsplads

1. Hvordan byder du dine gæster velkommen?

Receptionen, venteværelset og loungen er ofte det første dine gæster ser, når de skal besøge din virksomhed for første gang. Et godt førstehåndsindtryk er vigtigt. Der er mange gode point at hente fra start, hvis du formår at skabe en indbydende og behagelig ramme for indretningen i venteværelset. Her kan du f.eks. indrette venteværelset med bløde sofaer, planter eller receptionsskranker med trælamel. Det bidrager til den hjemlige og afslappende stemning.

 

Et godt tip!
For at skabe en varm og rolig lounge indretning, kan du med fordel inddrage elementer fra naturen som f.eks. naturens farvepaletter, træmaterialer og organiske strukturer og former

 

2. Når receptionen også skal fungere som et arbejdsområde

Receptionen anvendes ikke kun til at modtage gæster, men fungerer også i højere grad som et arbejdsområde.

 

Derfor skal receptionen også indrettes med ergonomiske kontormøbler, ordentlig belysning og afskærmning for at undgå forstyrrelser. Samtidig skal der være udsyn til gæsterne, så medarbejderne stadig kan tage godt imod dem.

 

receptionsskranke dencon

Receptionsskrank fra Dencon l Hæve-sænkebord i hvid laminat

 

3. Hold kundemodtagelsen pæn

Det første din gæster ser er kundemodtagelsen, og derfor er det vigtigt, at der altid er pænt og ryddet.

 

Her kan du med fordel have receptionsskranker med opbevaringsplads til f.eks. mapper og diverse kontortilbehør. Her kan du gemme tingene bag skranken, så du altid har det lige ved hånden.

 

4. Akustikken er vigtig i receptionen

I receptionen skal der løses mange forskellige opgaver som f.eks. kundemodtagelse, telefonomstilling og kundeservice. Her er akustikken vigtig at indtænke i indretningen.

 

Et godt tip!
Skranker med trælameller er gode til at forbedre akustikken.

#2 Når receptionen også skal
fungere som et arbejdsområde
Receptionsskranke beklædt med træ lameller

Receptionsskranke beklædt med træ lameller

43.264,-
40.264,-
DU SPARER 3.000,-
Dencon lamel front til skranker

Dencon lamel front til skranker

2.696,-
2.004,-
DU SPARER 692,-

5. Vend blikket væk fra trafikken

Medarbejderen i receptionen bliver ubevidst forstyrret, hvis vedkommende har direkte udsyn til trafikken.

 

Det kan være meget forstyrrende og stressende for medarbejderen. Derfor bør du nøje overveje, hvordan receptionen skal indrettes, så medarbejderen vender med siden mod “trafikken” og stadig har et udsyn til gæsterne.

 

6. Opsæt en infoskærm ved receptionen

Opsæt en velkomst- eller infoskærm i nærheden af receptionen, hvor dine gæster nemt kan orientere sig og finde de informationer, de skal bruge, uden at skulle henvende sig til en medarbejder i receptionen først.

 

Samtidig skal det også være muligt at henvende sig til receptionen, hvis behovet opstår. På denne måde kan du undgå, at medarbejderen i receptionen bliver forstyrret hele tiden.

 

7. Skab en rød tråd i indretningen

Når der er nogle elementer eller farver der gentages i indretningen, så bliver det hele mere ensartet og klart i udtrykket.

 

Når du formår at skabe den synlige røde tråd igennem hele din indretning, så vil dine kunder kunne få et godt forhåndsindtryk og huske dit brand meget bedre.

 

8. Etablér loungeområder på kontoret

I flere større virksomheder er det blevet naturligt at etablere små ø’er af loungeområder i kontorområdet. Det giver medarbejderne mulighed for et sted, at kunne slappe af eller mødes spontant til kaffemøder.

 

9. Leg med former og farver i loungeområdet

Når dine kunder sidder og venter i jeres loungeområde, så har I mulighed for at give dem et godt indtryk af virksomheden og jeres fortælling om, hvem I er gennem jeres indretning.

 

Her kan du lege med former og farver. F.eks. kan du lade de runde former gå igen i jeres loungeområde i form af belysning, det runde loungebord og toppe det af med et rundt gulvtæppe.

 

I kan også anvende jeres logofarve på jeres loungestole. Der er mange muligheder for at skabe et indbydende loungeområde.

 

10. Hvad skal loungeområdet kunne?

Skal loungeområdet bruges til uformelle møder, afslapningsområde eller som venteområde?

 

Eller måske til alle tre ting?

 

Så kan du indrette loungeområdet med forskellige loungemøbler, bløde sofaer og gulvtæpper, der kan bidrage til at skabe den hjemlige og afslappende atmosfære.