Kontormøbler.dk - Vi indretter virksomheder
Tlf: 86 12 30 40
Borde
Stole
Opbevaring
Se alt opbevaring
Mest populære
Type opbevaring
Tilbehør til opbevaring
Reception & Lounge
Akustik
Se alt akustik
Akustik til åbent kontor
Mødebokse & Kupesofaer
Mos & plantevægge
Belysning
Se alt belysning
Lampe type
Populære brands
Kantine & Café
Tilbehør
OutletBook en konsulentShowrooms

7 ting du skal overveje,inden du skal i gang med at indrette et mødelokale

Hvordan indretter man sit mødelokale optimalt, så man får de bedste rammer for et godt møde? Her giver vi dig 7 konkrete tips.

Her får du 7 tips til at indrette dit mødelokale mest optimalt

Når du skal begynde at indrette et mødelokale, der er indbydende for mødedeltagerne, så handler det om at skabe samspil mellem farverne, formerne, interiøret og funktionaliteten. Den rigtige indretning giver bedre møder. Et møderum er det sted, hvor mennesker mødes, og hvor samtalerne og idéerne opstår. Derfor er det vigtigt, at indrette lokalet efter formålet. Ingen møder er ens. Nogle virksomheder har brug for de klassiske møderammer rundt om bordet, mens andre har brug for mere mobile eller fleksible løsninger for at kunne holde et effektivit og hurtigt møde.

1. Hvad er formålet med mødelokalet?

Det er vigtigt, at både komforten og indretningen af mødelokalet er tilpasset mødeformen. Derfor skal du begynde med at definere de forskellige behov, deltagerne har, når der afholdes møder. Du kan gå rundt i de forskellige afdelinger og spørge ind til, hvordan de plejer at holde møderne.

Du kan bl.a. stille dem disse spørgsmål:

  • Hvor mange personer plejer at deltage?
  • Hvor længe varer møderne? Er det korte eller lange møder?
  • Hvad laves der til møderne?
  • Er det kundemøder, personalemøder, onlinemøder eller en til en møder?
  • Kræver møderne IT-udstyr?

Når du har afdækket behovet, bliver det meget nemmere at træffe beslutninger omkring, hvordan mødelokalet skal indrettes.

2. Hvor stort er virksomhedens møderum?

Størrelsen af dit møderum kan være afgørende for, hvilke muligheder du har i forhold til indretningen af virksomhedens mødelokale. Jo mere plads der er, desto flere forskellige slags miljøer og kreative løsninger kan du skabe. F.eks. kan du have et område med traditionelle mødestole og mødeborde samt et andet område med højborde og barstole. Det giver plads til både de formelle og lange møder til de korte uformelle møder.

Til de mindre mødelokaler er der ikke ret meget plads at gøre godt med. Derfor skal man være lidt kreativ med indretningen. Hvis mødelokalet benyttes af forskellige personer til flere slags møder, så kræver det fleksible møbler som klapborde eller stabelbare stole. Det sikrer, at pladsen altid blive udnyttet optimalt ift. dagens mødeform.

3. Møblerne skal passe til mødeformen

Det er vigtigt at tage udgangspunkt i mødeformen for at kunne skabe de bedste rammer for et velindrettet mødelokale. Man kan generelt siger, at der findes 3 former for møder:


De korte møder

Til korte og uformelle møder vil det være bedst med et højt mødebord med barstole. Her er der også mulighed for at afholde stående møder. Da det kan blive lidt besværligt at stå op i længere, bliver de stående møder ofte mere fokuserede og relative korte. Varer mødet længere end en halv time, er det en god idé at variere mellem at sidde på barstolen og stå op ved højbordet.

Lejlighedsvise møder

Når der opstår behov for møder, så er det vigtigt at man skal sidde komfortabelt. En mødestol med sædepolstring og armlæn til at hvile armene på, vil være det mest optimale.

Lange møder

Til de lange møder er det vigtigt, at man sidder komfortabelt på mødestolen under hele mødet. Deltagerne skal kunne koncentrere sig om det vigtigste, som er selve mødet. Når det gælder mødestole til lange møder er det typisk polstrede stole, der er det mest fortrukne valg blandt virksomhederne. Her sidder man godt i stolene, og de polsterede mødestole bidrager også til at forbedre akustikken. Her må stolene gerne være brede og med vip-funktion, så du undgår at skulle dreje hovedet, når du fx skal kigge på præsentationen eller snakke med sidemanden.

4. Undgå støj og distrahering med mødebokse

I store åbne kontormiljøer kan der opstå meget larm i løbet af arbejdsdagen. Der er telefonopkald, møder og mange andre ting som kan distrahere. En måde at undgå dette på er at anskaffe sig en mødeboks.

Denne lyddæmpende mødeboks giver dig mulighed for at etablere et ”ekstra” mødelokale i storrumskontoret. Det er også muligt at etablere flere små mødelokaler uden at skulle bygge om på kontoret. Den lyddæmpende telefonboks har et enkelt og klassisk design, som passer ind i alle kontorindretninger.

Med en mødeboks undgår du baggrundsstøj, når du skal afholde onlinemøder, gruppearbejde eller hvis du ønsker at fordybe dig i et projekt. Mødeboksen giver også mulighed for en fortrolig samtale, uden at andre lytter med. Det er en perfekt løsning til storrumskontoret, hvor der ofte er mange forskellige aktiviteter i gang på én gang. Mødeboksen egner sig også til mindre kontorer og fællesarealer.

5. Anvend skærmvægge på gulvet som afskærmning

I kombination med bordskærme som er monteret på skriveborde, så kan der for enden af hvert skrivebord opsættes skærmvægge på gulvet. Med gulvstående skærmvægge har du fuld fleksibilitet til at indrette arbejdspladsen, som du vil. Vælger du skærmvægge på hjul får du en smart og praktisk løsning, da de er lidt nemmere at flytte rundt efter behov.

Skærmvæggene giver en del mere afskærmning end bordskærme, og med koblingsbeslag kan du sætte flere skærme sammen i forlængelse af hinanden eller i vinkel for at skabe en længere skærmvæg eller et hjørne.

Derudover har du rig mulighed for at designe dine skærmvægge, som du vil. Du kan vælge mellem forskellige stoftyper og farver, kantlister, fødder og selvfølgelig selve skærmvæggens størrelse. Det gør det let at inkorporere f.eks. virksomhedens signaturfarver i indretningen.

6. Brug reoler som rumdelere

En reol er ikke kun til brug som opbevaring, de kan også være med til at skærme arbejdsstationer af i et storrumskontor af, så jeres medarbejdere - ud over at få opbevaringsplads - får arbejdsro og plads til koncentration. Det kan derfor godt betale sig at tænke jeres reoler, som mere end bare reoler, men som praktiske møbler, der kan udfylde mange forskellige funktioner på kontoret.

I de store kontorlandskaber kan alle arbejdsstationer godt flyde lidt sammen for øjet og ørene. Rumdelere er designet til alle kontorformer, men egner sig især godt til storrumskontorer, netop fordi der kan være udfordringer på opbevaringsløsninger, afskærmning og akustikken.

7. Stoleunderlag og gulvtæpper

Det er altid en god idé med tæpper rundt omkring på kontoret. Det giver varme og bedst af alt, så dæmper tæpper støj effektivt. Tæpper bidrager til et forbedret kontormiljø, da de er både lydabsorberende og er i stand til at bløde en stram indretning op.

Hårde overflader forstærker lyden. Måske har du selv oplevet det? En af de nemmeste måder til et bedre og roligere arbejdsmiljø er at lægge en løber på gulvet i gangarealerne. Herved dæmper du høje lyde og fodtrin, så arbejdskollegaerne ikke bliver forstyrret.

Er du interesseret i at dæmpe akustikken yderligere, kan du supplere med stoleunderlag under kontorstolene i samme design og farve som løberen. Vores tæpper fra Ege er produceret bæredygtigt og godkendt af Dansk Indeklima Mærkning.

Få mere inspiration og viden

Udforsk vores produktguides, indretningstips og meget mere!

Ønsker du at handle som privatperson eller på vegne af en virksomhed eller institution?

Priser ekskl. moms
Priser inkl. moms