GEBYRFRI BETALING - HURTIG LEVERING

Corona-problem er endelig løst for ansatte medarbejdere

Sidst opdateret: 13 Nov 2020
Corona-problem løst for hjemmearbejdspladser

Coronavirussen har sat de danske virksomheder under hårdt pres, når det handler om medarbejderes hjemmearbejdspladser.

HR-afdelinger oplever, at flere af deres medarbejdere kommer til fysioterapi på grund af for dårlig ergonomi på hjemmekontoret. Man frygter en gigantisk regning på kontormøbler til hjemmebrug. Hjemmearbejdspladsern er nemlig omfattet af de samme regler for arbejdsmiljø, som kontorpladserne. Det har nærmest været et "uløseligt problem", da arbejdsmiljøloven "næsten er umulig at håndhæve i praksis". Men arbejdsmiljøloven eksisterer netop, fordi det skal sikre, at ingen bliver syge eller nedslidt af deres arbejde. Især i en tid, hvor danskerne har udsigt til at være længere på arbejdsmarkedet. Men der er godt nyt til både virksomheder og medarbejdere. En langsigtet og innovativ løsning er endelig blevet fundet!


Kontormøbler.dk har sammen med flere revisions- og skatteeksperter udarbejdet en ordning, som gør det nemt for virksomheder at tilbyde og administrere hjemmearbejdspladser. Ordningen giver medarbejderne kontormøbler til lave priser, som lever op til de ergonomiske krav.


“Det er et gigantisk problem, virksomhederne står med. De har hundredvis af medarbejdere, som er tvunget til at arbejde hjemme. Samtidig er virksomhederne forpligtet til at sikre, at hjemmearbejdspladserne opfylder samme arbejdsmiljølov, som gælder på kontoret. Hvem skal betale den regning? Hvordan skal virksomheden administrere så mange kontormøbler på private adresser og hele landet? Det er det, vi har fundet løsningen på,” udtaler Torben Møller, direktør for Kontormøbler.dk.


Den geniale løsning er baseret på en bruttolønsordning, som bruger nogle særlige undtagelser i skatteloven. Muligheden har ikke været kendt før nu, men den løser for mange arbejdsgivere et akut problem.


Salget af hjemmearbejdspladser er eksploderet voldsomt i år

Med den innovative løsning sparer virksomhederne ikke kun penge på møbler, men de kan også overholde arbejdsmiljøloven på en økonomisk forsvarlig måde og slippe for den praktiske del med administration og service. Det har givet et kæmpe skub i salget af kontormøbler til hjemmearbejdspladsen.


I år har Kontormøbler.dk set en kæmpe stigning på 400% i antal ordrer i oktober sammenlignet med oktober sidste år. Da kontormøbler.dk er en af de ældste og største webshops for kontormøbler, er det en ekstrem udvikling, som forventes at fortsætte mindst lige så længe som covid-19 holder danskerne på deres hjemmekontorer. Det mest sandsynlige er dog, at det stadig vil være aktuelt med hjemmearbejdspladser i fremtiden, da mange virksomheder har fået øjnene op for de mange gevinster ved at arbejde hjemmefra.


Kontormøbler.dk forventer møbler op til 20.000 arbejdspladser i 2021

Det er en voldsomt stor mængde privatleveringer, som kontormøbelbranchen normalt ikke kan håndtere, da salg og levering i langt de fleste tilfælde er storsalg og erhvervsleveringer i store mængder. Derfor har Kontormøbler.dk også været i tæt dialog med producenterne, samarbejdspartnere og arbejdet hårdt for, at det hele skal lykkes.


Virksomheder kan tilbyde godkendte hjemmearbejdspladser med kæmpe besparelser

Virksomheder, der ønsker at gøre brug af bruttolønsordningen, skal opfylde en række lovmæssige krav. Gør de det, kan de købe kontormøbler og stille dem til rådighed for de ansatte. Med ordningen får medarbejderen en fuld skattebesparelse, og virksomheden får alle sine udgifter til møbler tilbage, da de bliver trukket fra medarbejderens bruttoløn hver måned. Derudover er kontormøbler til hjemmearbejdspladsen ikke skattepligtige, hvilket giver en yderligere besparelse for medarbejderen. Alle parter vinder kort sagt på en bruttolønsordning.


Stærkt samarbejde med Nordens største bruttolønsselskaber

For at imødekomme den stigende efterspørgsel af hjemmearbejdspladser, har Kontormøbler.dk samarbejdet med en række førende bruttolønsplatforme i flere måneder nu. Det er især store og mellemtore virksomheder, der benytter sig af platformene til at administrere medarbejderfordele og bruttolønsordninger.


Atea er Nordens største IT-leverandør og har mere end 450.000 danske ansatte på sin platform. Virksomheder, som benytter sig af Ateas bruttolønsplatform, får løbende mulighed for at tilbyde deres medarbejdere at bestille kontormøbler til hjemmekontoret.


Benify har over 2 mio. medarbejdere fra store virksomheder, der benytter sig at bruttolønsplatformen. Eksempelvis får Krifa og Postnord mange hundrede medarbejdere snart leveret kontormøbler til hjemmekontoret fra Benify og Kontormøbler.dk.


Udover at samarbejde med de store, etablerede bruttolønsplatforme, stiller Kontormøbler.dk også deres egen platform til rådighed. Denne er tiltænkt virksomheder, som selv administrere medarbejdernes løntræk. På flexaftale.kontormoebler.dk kan virksomheder oprette sine medarbejdere og administrere købet af hjemmearbejdspladser på en nem og overskuelig måde.


Læs mere i pressemedelelsen: Stort corona-problem for ansatte medarbejdere løst