Indretningen af det rum, som vi sidder og arbejder i kan påvirke vores velvære og produktivitet. Her er det vigtigt, at indretningen understøtter medarbejdernes forskellige behov.
Der skal skabes dynamiske og multifunktionelle områder, hvor der er plads til at samarbejde, socialisere, læring og vidensdeling.
Kontorindretning til erhverv
Fokus på akustikken
I de åbne kontorlandskaber kan det være en udfordring med akustikken. Her kan man indtænke akustikmøbler og gulvtæpper ind i kontorindretningen for at dæmpe støjen. Der findes et hav af smarte akustikløsninger som f.eks. skærmvægge, der både kan forbedre akustikken i rummet, inddele arbejdspladserne og indgå som et naturligt element i indretningen.
Bonus tip!
Prioriter en god støjsvag motor på hæve-sænkeborde. I storrumskontor kan støj fra hæve- sænkebordets motor være forstyrre arbejdsroen for kollegaer.
God belysning har en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet. Lyset bør tilpasses til den enkelte medarbejders behov og arbejdsopgaverne.
Dårlige lysforhold imens man arbejder kan give træthed, hovedpine og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.
For at opnå et godt samspil mellem dagslys og kunstlys, kan man anvende armaturer med lyskilder og lysstyring. På den måde kan man opnå optimal belysning gennem hele dagen.
Indendørsbelysning består overordnet af grundbelysning fra loftet, fokuslys som bordlamper, og det æstetiske og stemningssættende lys på vægge for en ekstra rumlig effekt.
Igennem en hel arbejdsdag har de fleste af os forskellige aktiviteter, som foregår væk fra det “traditionelle” skrivebord.
Fremtidens arbejdspladser til erhverv kræver en fleksibel indretning, hvor der tages hensyn til flere forskellige behov og arbejdsprocesser.
Udform arbejdspladsen med flere forskellige miljøer og funktioner som f.eks.:
Et højdejusterbart skrivebord er den bedste løsning til at reducere de stillesiddende timer. Det er nemt at tilpasse bordhøjden, så den altid passer - uanset om du sidder ned eller står op.
Hæve-sænkeborde fås i forskellige former, størrelser og varianter. Du kan finde et hæve-sænkebord, der passer til netop virksomhedens kontorindretning.
Vidste du at..?
Når du rejser dig fra din stol i løbet af dagen, aktiveres de muskler, som tænder for de faktorer, der er essentielle for et godt helbred. Når du sidder ned hele dagen, påvirker det dit helbred negativt.
Skab et ergonomisk arbejdsmiljø ved blandt andet at udstyre kontoret med ergonomiske kontorstole, som kan indstilles efter den individuelle medarbejder.
Vores kroppe er ikke skabt til statiske arbejdsstillinger og de mange stillesiddende timer om dagen. En god ergonomisk kontorstol kan forebygge de typiske arbejdsskader, der opstår ved forkert belastning af kroppen.
Kæmper du en daglig kamp med at få medarbejderne til at rydde op på skrivebordene? Så bør du kigge på, hvordan arbejdsstationerne er indrettet.
Kunsten er ikke kun at rydde op og organisere tingene, men det er at sørge for at skrivebordet altid er ryddet, og det er nemt at finde tingene igen.
Gør det nemt for den enkelte medarbejder at rydde op:
Når der skal brainstormes nye idéer, eller der opstår et behov for at visualisere idéerne, så kan det være rart at komme lidt væk fra computeren.
Når kontoret indrettes med tavler, så har medarbejderne mulighed for at gå “offline” for en stund. De kan komme helt væk fra computeren og bliver ikke let distraheret af e-mails, notifikationer, osv.
Når der skal brainstormes ved en tavle, så flyver tankerne ikke alle mulige andre steder. Her har man fuldt fokus på at brainstorme med hinanden. Alle kan følge med på tavlen, hvilket gør at alle deltagere bliver inddraget ligeligt.
Et storrumskontor skal kunne rumme forskellige medarbejdere og behov. Når ikke man kan få fire faste vægge, så skal man tænke lidt ud af boksen for finde alternativer løsninger.
Telefonbokse giver mulighed for at afholde fortrolige samtaler, afholde telefonsamtaler uden at forstyrre de andre medarbejdere, eller hvis du blot har brug for noget arbejdsro til at kunne fordybe dig i dine arbejdsopgaver.
Høje akustiksofaer er også gode til storrumskontorer. Det gælder specielt til fysiske og online-møder, hvor det meste af lyden og omgivelserne bliver skærmet af, og man kan afholde sit møde helt uforstyrret.
Flere undersøgelser har vist, at grønne planter formindsker stress, øger motivationen og forbedrer indeklimaet væsentligt.
Da vi opholder os hovedsageligt indendørs det meste af arbejdstiden, er indeklimaet ret vigtigt at fokusere på, når medarbejdertrivslen og produktiviteten skal opretholdes.
Fremtidens kontorindretninger behøver ikke nødvendigvis være rene botaniske haver. Bring naturens farver og former ind i virksomhedens kontorindretning.
Vælg de bedste elementer fra naturen og få det inkorporeret på en en naturlig og hensigtsmæssige måde.
COVID-19 har i den grad sat gang i forandringerne i kontorlandskabet. Vi har været tvunget til at gentænke de traditionelle kontormiljøer, hvor vi er gået fra en standardløsning til en mere aktivitetsbaseret indretning.
Hybrid work
Flere arbejder hjemmefra i et mindre eller større omfang. Her kan man sagtens bruge hjemmekontoret strategisk og indtænke remote working sammen med jeres kontorindretning.
Her skal formålet med at samles fysisk i den grad defineres og understøttes på arbejdspladsen.
Free-seating
Når flere arbejder hjemmefra, så opstår der masser af tomme pladser på kontoret. Det har gjort, at flere virksomheder har været nødt til at gentænke hele deres kontor-setup.
Derfor har mange virksomheder gået væk fra tankegangen med det faste skrivebord til delearbejdspladser.
Møderum og mødelokale indretning
Du er værten, som skal byde gæsterne velkommen og få dem til at føle sig godt tilpas. Det er lettere, hvis rammerne er indbydende og behagelige.
Vil du indrette et stemningsfyldt mødelokale, kan du benytte dig af tæpper og store pendler.
Sommetider er mødelokalet det første sted, eksterne gæster kommer til.
Sørg derfor for et sted med flotte knager eller en stumtjener, så dine gæster kan komme af med overtøjet uden at skulle hænge det over en stoleryg.
Mødelokalet er et oplagt sted at lade virksomhedens værdi - eller personlighed, om man vil - komme til udtryk. Det kan du f.eks. gøre ved at bruge jeres logofarver i indretningen.
Er I miljøbevidste, kan du trække naturen ind i lokalet gennem jeres valg af materialer.
Bonus tip!
Tænk kreativt og dekorér en væg, der skiller sig ud - brug flaskebunde, hvis du investerer i vin, dekorér med mønter i banken eller med 0- og 1-taller i IT-virksomheden.
Prioriter ekstra god komfort i stolevalget, hvis der holdes lange møder. Det gør du ved at gå efter fuldpolstrede stole med armlæn og drejefod.
Sådan sikrer du den gode ergonomi i mødelokalet og undgår ømme nakker, fordi deltagerne skal dreje sig for at se på oplægsholderen.
Med et tøndeformet eller rundt bord giver du bedre mulighed for øjenkontakt og dialog. Vær også opmærksom på de forskellige signalværdier, din indretning kan give.
“Stolen for bordenden” er f.eks. et tydeligt signal - overvej, om det er “go” eller “no-go” hos jer.
Hvis det er her, I mødes til workshops, brainstorms og idégenerering, er der flere måder at sætte skub i kreativiteten.
Du kan f.eks. stimulere sanserne med møbler i anderledes former og farver samt bruge siddebolde i stedet for stole. Det er selvfølgelig også vigtigt med gode tavler til alle jeres idéer.
Måske indretter du et mødelokale, der bruges mest til korte møder. Her er (lidt for) behagelige stole ikke svaret - vælg i stedet et højbord, hvor I kan stå op eller sidde på barstole.
Har du tænkt på online mødedeltagere? Har du deltagere med via Skype eller andre systemer, stiller det krav til akustikken i lokalet, for at alle kan høre, hvad der bliver sagt.
Der findes mange spændende løsninger - alt lige fra lydabsorberende opslagstavler til akustikbilleder og skærmvægge. Også tæpper er med til at forbedre akustikken.
Vidste du at..?
43 % af danskerne er klar til at gennemføre brainstorms og sparringsmøder digitalt. Er dit mødelokale gearet til de nye mødeformer?
Har I god plads i kantinen, er det oplagt at lave et hyggehjørne med lounge stemning og bordfodbold eller bordtennis.
Her vil medarbejderne naturligt mødes i pauserne eller efter arbejde, og effekten for de sociale relationer kan tydeligt mærkes.
Hvis du har spisende gæster i mødelokalet, kan der undgås mange traveture til køkkenet ved at indtænke opbevaringsmøbler til service. De væghængte modeller giver et let udtryk.
Kantineindretning
Det første punkt giver næsten sig selv - og så alligevel ikke helt. Skal du have plads til så mange siddende medarbejdere som muligt, er rektangulære borde den mest pladsoptimerende løsning.
Har du derimod lidt ekstra plads at lege med, skaber runde borde hygge og bedre mulighed for samtale.
En kantine indretning skal naturligvis være flot og indbydende, men materialerne skal først og fremmest være rengøringsvenlige og slidstærke.
Tænk bare på, hvor ofte bordene tørres af, og ofte møblerne i det hele taget er i brug. Jeg anbefaler, at du holder øje med materialer som decor og laminat.
Vidste du at..?
Decor er økonomisk og praktisk - det kan gøres rent med de fleste typer rengøringsmiddel. Laminat er rengøringsvenligt og særdeles slidstærkt.
Farvevalg er selvfølgelig en smagssag, men der er alligevel nogle tommelfingerregler. Mørke farver giver ro, mens lyse signalerer aktivitet. Derudover er kontraster godt til kantineområder.
Husk også, at det ikke kun er selve møblerne, der kan få en klat farve - med plantekasser og bordlamper kan du også let tilføje en kontrastfarve.
Ofte er kantinen samlingspunkt på andre tidspunkter end lige til frokosten. Vælg derfor fleksible løsninger som hjul og klapstel på kantineborde samt kantinestole, der kan stables og kobles sammen i rækker.
Så kan I let ændre opstilling til møder, fredagsbar, foredrag, fester og workshops.
Husk, at du også kan skabe stemninger med lys. Godt lys giver bedre arbejdsmiljø, og det kan med fordel være dæmpbart til events.
På den måde kan du få det samme rum til at fremstå helt forskelligt med få virkemidler.
En velindrettet kantine er med til at give medarbejderne det pusterum, de har brug for i deres pauser. Samtidig er det en oplagt mulighed for at skabe et miljø til sociale relationer, og hvor man har lyst til at opholde sig.
Et godt tip!
Ved at gøre noget ud af indretningen viser du de ansatte, hvad de er værd. Det er på alle måder en god investering.
Måske sker det indimellem, at en ekstern gæst bliver og spiser frokost - eller måske er der bare folk, der vises rundt i huset. Derfor er det oplagt at indrette kantinen, så den afspejler virksomhedens historie og værdier.
Med fotostater kan du fortælle virksomhedens historie til gæster, og samtidig forbedrer du akustikken i lokalet.
En kantine behøver ikke at være et stort rum med endeløse rækker af identiske borde og stole. Byg rum i rum med forskellige bordhøjder og plantekasser.
Et højbord med barstole omkring er f.eks. perfekt til et kort, uformelt møde, mens bløde loungemøbler giver mulighed for afslapning eller fordybelse.
Har I god plads i kantinen, er det oplagt at lave et hyggehjørne med loungestemning og bordfodbold eller bordtennis.
Her vil medarbejderne naturligt mødes i pauserne eller efter arbejde, og effekten for de sociale relationer kan tydeligt mærkes.
Med den rigtige indretning er det lettere at sørge for, at kantinen og dens faciliteter bliver brugt på den ønskede måde. Sørg f.eks. for spritdispensere ved indgangen og en vandautomat til opfyldning af glas og drikkedunke.
Gør det let at sortere affald og invitér til oprydning med bakkereoler - og du vil helt automatisk få en mere ryddelig kantine.
Skal de sunde vaner have et lille puf, kan du jo også forsøge dig med fodspor på gulvet i retning af salatbuffeten.